Cum scapam de pofta de dulce?

Indiferent de obiectivul pe care il avem: ca dorim sa slabim, sa crestem in masa musculara sau pur si simplu sa avem un stil de viata sanatos, pofta de dulce si senzatia de infometare ne saboteaza obiectivele. In acest articol o sa aduc in discutie motivele pentru care apar pofta de dulce si senzatia de infometare si cum trebuie sa actionam ca sa controlam pofta de dulce si senzatia de infometare, si astfel sa ne atingem mult mai usor obiectivele.

De ce apare pofta de dulce?

Glucoza este combustibilul preferat al tuturor celulelor, inclusiv a creierului, deoarece ea reprezinta cea mai rapida sursa de energie. Ea se gaseste in foarte multe alimente, precum: zaharul, pastele, orezul, cerealele, etc, dar modul cum impacteaza glicemia determina cauza aparitie poftei de dulce si a senzatiei de infometare. Corbohidratii simpli, sub forma de glucoza si frucoza industriala, prezenti in zaharul alb rafinat, dulciuri, paste rafinate, orez alb rafinat, sunt cei care au un indice glicemic ridicat, de aici rezultand o crestere rapida a glicemiei. Ce se intampla in urma unei cresteri rapide a glicemiei? Raspuns: urmeaza o descrestere la fel de brusca a glicemiei, acesta fiind momentul in care apare pofta de dulce, deoarece organismul asociaza carbohidratii simpli cu obtinerea rapida de energie si de aici rezulta cercul vicios distructiv in care ne invartim zi de zi, si care reprezinta una dintre cauzele principale in declansarea diabetului si a bolilor cardiovasculare.

Cum controlam pofta de dulce si senzatia de infometare?

  • Adauga carbohidrati cu indice glicemic scazut in dieta. Este foarte important sa inlocuim carbohidratii simplii cu indice glicemic ridicat proveniti din surse precum; paine alba, paste albe, zahar alb, orez alb, cereale rafinate cu carbohidrati complecsi cu indice glicemic scazut proveniti din cereale integrale, paine integrala, paste integrale, orez integral, leguminoase, legume. Astfel eliberarea energiei va fi treptata pe tot timpul zilei, glicemia nu va mai creste brusc si implicit nu va mai aparea senzatia de infometare. Un rol foarte important in reglarea glicemiei il vor avea si fibrele continute de aceste alimente, deoarece acestea ofera senzatie de satietate.
  • Adauga proteina de calitate in alimentatia ta zilnica. O dieta hiperproteica iti ofera senzatia de satietate, te va ajuta sa scapi de grasime si sa adaugi masa musculara. Include in alimentatia ta carne slaba de curcan, pui, porc si vita, de preferabil din surse cat mai sigure, peste si kefir sau iaurt.
  • Consuma ceai verde sau alb sau cafea neindulcita si fara lapte. Pe langa antioxodantii pe care ii contin, aceste bauturi te vor ajuta si sa tii sub control pofta de dulce si foamea, precum si sa arzi grasimile
  • Cedati putin in fata poftei. Se recomanda sa nu ne refuzam complet pofta de dulciuri, ci sa mancam cate o bomboana sau o bucata de ciocolata neagra cand simtim nevoia, cu conditia sa nu depasim nivelul de 150 de calorii zilnic. Astfel, nu apare un sentiment psihologic negativ si putem in continuare sa controlam nevoia de dulciuri
  • Guma de mestecat. Inlocuiti o prajitura sau o gustare dulce cu mestecatul unei gume, aceasta din urma avand mai putine calorii. Mai mult, studiile recente au aratat ca mestecatul gumei determina o ameliorare a poftei de dulciuri.
  • Sa avem mese regulate. Este recomandat sa avem mese regulate, la un interval de 3-4 ore maxim si astfel inlaturam un comportament alimentar irational. In momentul in care avem ferestre foarte mari in care nu mancam, apare senzatia de infometare si organismul este avid dupa surse rapide de energie, acesta fiind momentul cand creierul asociaza zaharul cu obtinerea rapida de energie, si de aici pofta incontrolabila de dulce.
  • Odihna. Este foarte imporatant sa dormin 7-9 ore pe noapte, acest lucru avand un impact major asupra controlului senzatiei de foame si a poftei de dulciuri, reduce hormonul de stres si ajuta la refacere hormonala.
  • Corelarea corecta a alimentatiei cu nivelul de activitate fizica si obiectivul pe care il avem. Foarte important este ca atunci cand intram intr-un proces de schimbare a stilului de viata sa facem lucrurile treptat. Respectiv primele 3-5 zile sa ne concentram doar pe a incerca sa mancam sanatos si regulat si sa evitam antrenamentul fizic, deoarece acest fapt ne poate costa intrarea in ciclul pofta-foame din nou, si astfel ne sabotam obiectivul. Dupa aceste prime zile putem incepe si exercitiul fizic, dar la o intensitate fizica scazuta spre moderata, obiectivul fiind sa ajungem sa integram si antrenamentul in stilul nostru de viata, corelat cu obiecivul pe care il avem.

In concluzie, un stil de viata sanatos definit printr-o alimentatie sanatoasa, corelata cu antrenamente fizice conforme cu obiectivul nostru si odihna de calitate, in mod sigur vor tine pofta de dulce si senzatia de infometare la distanta si astfel obiectivele noastre vor fi mult mai usor de atins.

Leave a reply